Wednesday, February 25, 2009

...Mari kita MENJADI dari mencari...

Assalammualaikum...

Maaf pada yang dah buka awl2 nak taw komen saya.. Kekangan masa x mengizinkn utk saya menulis diblog. Apapun, ALHAMDULILLAH cz dh bkurg sedikit. Nak taw citernyer, bclah blog in tittle minggu under pressure=p

ok, bbalik kpd tjuk di atas. As ape yg sy tulis kat buletin, sy dpt msg nie dari seorang kenalan. Kenalan di YM..
"...Maka jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh.Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa.Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya.Apa yang nak dibimbangkan, kita berkahwin sebagai sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan MENCARI.
-sebaik-baik suami adlh Rasulullah SAW-
Allahu a'lam..."

Tertusuk gak bila baca ayat diatas even dh pernah baca n dengar berulangkali. Hakikatnye, sy hnyalh insan biasa yang xlari dr diduga n diuji seperti anda semua. Kita selalu mengharap yang lebih sedang kita sendiri bukanlah sempurna. Tanyalah pada sesiapa sahaja, pasangn bagaimana yang diimpikan, pasti insan soleh/solehah, even kalau tanya kat orang yg jahat pun, dia harap dapat pasangan yang berakhlak mulia supaya dapat mengubahnya@ membimbingnya. Tanya kat saya pun same..=p

But, kata2 nie mmg ada betulnya. Kenapa mengharap yang lebih bila kita sendiri x berusaha untuk melebihkan diri... ??? Ya ALLAH, kami hanya hambaMu yang lemah, janganlah kiranya KAU biarkan kami tertipu antara nikmat dan ujian...
Bila baca cam ginie, rasanyer mmg xlayak diri nie mengharap yang baik, bila diri sendiri perangai camnie.. huhu... Banyak kelemahan n kekurangan...Ada ke lelaki yang dapat menerima semua kelemahan n kekurangan nie?? =( Perangai cam budk2..teet... Jaga diri sendiri pun xpandai laie... hahaha....Camne nk jaga org len plak...

Apa pun janjiNya pasti. Setiap makhluk tue diciptakan berpasangan..=) Either me, u @ others, we have the partner. Some had found it, some still searching and some just ask for the fate... Kadang2, orangnya adalah orang yang kita x pernah sangka. Mungkin kita pernah berjumpa dengan pasangan kita tapi kita x mengetahui.. Itu semua RahsiaNYA... Bila smpi saat n waktu yang ditetapkan, pasti kita akan berjumpa ngn pasangan kita. Klau bukan kat dunia, mungkin di akhirat sana...


Love is ever so beautiful
Like the morning dews on blossoming roses
Lifting its veil among the tall mountains
Letting the sun rays seep through the clouds.
But the love of a human being
Never lasts long
One will say enough is enough
Or both will be separated by death.
This love is but temporary
The morning dew will evaporate
The tall mountains may fall from earthquakes
The sun rays will be shrouded by lightning clouds.
What love lasts forever then
Despair not for
I will tell you
There is nothing greater than the love of Allah
That lasts forever and eternally.
The love of Allah never disappoints
Bringing us closer to Him
Each time we remember him
Even death will not do us apart...
Ya ALLAH,
aku berdoa untuk seorang lelaki yang Kau ciptakan untukku...
Seorang lelaki yang MenyintaiMu lebih dari segala sesuatu...
Seorang lelaki yang bukan sahaja menyintaiku malah memahamiku
Seorang lelaki yang bukan sahaje memujaku malah menerima kelemahanku
Seorang lelaki yang dapat menjadi sahabat terbaik untukku pada setiap ketika dan keadaan
Seorang lelaki yang menjadikan doaku sebagai kehidupannya
Seorang lelaki yang menjadikan senyumanku sebagai penawar dukanya
Seorang lelaki yang menjadikan diriku sebagai pelengkap hidupnya
Dan aku jua berdoa
Jadikanlah aku seorang wanita yang dapat membuat lelaki itu bahagia
Berikanlah aku hati yang sungguh mencintaiMu
Dan dengan itu aku dapat menyintainya
dengan cintaMu, bukan sekadar cintaku.
Berikanlah aku sifatMu yang lembut
sehingga kecantikkanku datang dariMu bukan dari luar diriku
Berilah aku tanganMu dan dengan itu aku selalu berdoa untuknya
Berilah aku penglihatanMu dan dengan itu aku dapat melihat banyak hal yang baik dalam dirinya
dan bukan memandang kelemahannya sahaja
Berikanlah aku mulutMu sehingga dengan itu aku mampu mendukungnya
dengan kata-kata berhikmah dan pemberi semangat disetiap hari
Dan dapat tersenyum padanya setiap masa
Dan bila mana kami bertemu, maka kami mengetahui betapa agungNya Engkau kerana menginginkan kami bertemu pada waktu yang tepat dan Engkau membuat segala sesuatu indah pada waktu yang Kau tentukan..
AMIN

1 comment:

Cik Sopi said...

btoi3..mari kita menjadi..dari mencari kan..bgus3..hee